• קופות החולים בישראל מספקות ביטוחי בריאות בשלל רבדים : רובד בסיסי, רובד עם שירותי בריאות נוספים והרבדים עם השמות השיווקיים של " פלטינום ", " שיא ", " שלי ", כאשר ישנם הבדלים ברמת הכיסוי לכל רובד ועדיף לכל אזרח לבדוק עם הקופה שלו באיזה רובד הוא נמצא ומה ההבדל בין הרובד שלו לרובד אחר.
ביטוח בריאות פרטי מספק פתרונות בשני תחומים:
-קטסטרופות –
 תרופות שלא נמצאות בסל הבריאות
 ניתוחים וטיפולים מיוחדים בחו"ל
 השתלות
– ניתוחים והתייעצויות בארץ
• בפרק של קטסטרופות הקופות אינן יודעות לתת מענה הולם וגם כאשר הן משווקות שהן נותנות כיסוי לתרופות כאלה ואחרות, זה תמיד נתון תחת התניות שונות. כמו כן, סכומי הביטוח נמוכים משמעותית, למשל סכום הביטוח במקרה של השתלה בחוץ לארץ-  השתתפות מוגבלת בסכום שקרוב ל 270,000 דולר. ניתוחים בחו"ל – השתתפות עד 100,000 דולר, אז אומנם אומרים לנו שהקופה מכסה אבל עלינו להבין את העלויות האמתיות של הטיפולים הרפואיים הנדרשים. חברות הביטוח נותנות את הטיפול ללא תקרה והוועדות הרבה יותר קלות. 
• ניתוחים והתייעצויות בארץ – על פי חוק בריאות ממלכתי, כל אזרח רשאי לקבל ניתוח במדינת ישראל ואכן ניתן לבצע את הניתוחים דרך קופות החולים או בצורה פרטית עם השתתפות של הקופה. יחד עם זאת זה לא סוד ועשו לא מעט תחקירים על זמני המתנה ממוצעים לניתוחים ולצערי המספרים מדברים על כך שניתן לקבוע תור ברפואה הפרטית הרבה יותר מהר ממערכת הבריאות הציבורית.
אם כך עלינו להבין שבפרק של קטסטרופות אין לנו אלטרנטיבה אחרת פרט לביטוח בריאות פרטי ובפרק של ניתוחים והתייעצויות בארץ אם איננו רוצים להיות תלויים בחסדי הקופה וזמני המתנה שמוכתבים מעומס מערכת הבריאות הציבורית, אזי עדיף לנו לרכוש ביטוח בריאות פרטי. כמו כן חשוב לציין שכל הקופות מתנהלות על בסיס תקנון שמשתנה מעת לעת בהתאם לתקציב הקופה הציבורית ותקציב קופת החולים ולכן אנחנו יכולים למצוא את עצמנו עם כיסוים שמשתנים לאורך השנים ולא תמיד לטובתנו. ביטוח בריאות פרטי וביטוח בריאות של קופות החולים אינו נחשב כפל ביטוחי אלא לרוב כביטוחים המשלימים אחד את השני.

תשלום בגין אותו סוג ביטוח פעמיים הנו מקרה קלאסי לכפל ביטוחי. יחד עם זאת צריך להבין שאם מדובר על פוליסות מסוג פיצוי כמו ביטוח תאונות אישיות, ביטוח חיים, ביטוח מחלות קשות, הרי בהחלט ניתן לקבל פעמיים כסף על אותו מקרה ביטוח. ולמרות זאת מצב שבו אנו משלמים פעמיים על אותם ביטוחים אינו בריא לתיק ביטוחי של המשפחה ולתקציב המשפחה. לרוב מצב שבו יש לנו ביטוחים כפולים אינו נובע מכך שרכשנו את הביטוחים הללו במודע אלא מכך שכל פעם הוסיפו לנו ביטוח מאותו סוג מבלי לבדוק או לבטל את הישן. מצב זה הנו בעייתי מבחינה תפעולית שכן בזמן תביעה המבוטח לא תמיד יודע ומודע שיש לו את אותו ביטוח מספר פעמים ואפילו אם הביטוח נמצא באותה חברת ביטוח בעת תביעה חברת הביטוח לא תנדב מידע כזה ותשלם רק בגין הפוליסה שנתבעה. בעיה נוספת הנה בעיה תפעולית שכן במקום לתבוע חברה אחת ופוליסה אחת אנו נאלצים להתמודד עם מספר חברות, מספר רב של נציגים, במקום לרכז את התביעה מול גורם אחד ובעיה שלישית הנה בעיה תקציבית. רוב המשפחות בישראל מסתכלות על הוצאות הביטוח כהוצאה כוללת ולא מודעים איזה חלק מן ההוצאה שייך לביטוח זה או אחר ולכן הרבה פעמים נדמה לנו שאנו משלמים המון כסף על ביטוחים וההיגיון שלנו אומר שאנחנו אמורים להיות מכוסים בשלל מקרים ובעת תביעה מתברר שכל השנים המשפחה שילמה המון כסף אבל לאותו ביטוח שמכסה רק מקרה ביטוח אחת במקום להשקיע את אותו הכסף ולבנות תמהיל ביטוחי שייתן מענה בשלל מקרים.

נכון להיום מאד קל לבדוק באמצעות מספר תעודת זהות באיזה חברות ביטוח אני מבוטח ובגין איזה סוג ביטוח אני משלם כסף. ישנו אתר של משרד האוצר שנקראה הר הביטוח אליו כל אזרח יכול להיכנס ללא עלות ולבדוק בכמה כסף, לאיזה חברות ובגין איזה סוג ביטוח הוא משלם.
יש לציין שהמידע שמתקבל הנו מידע כללי ביותר ללא סכומי ביטוח או אינפורמציה מעמיקה ולכן כאשר אנחנו מחזיקים בתמונה של כמה כסף אני משלם ולאיזה חברת ביטוח רצוי להתייעץ עם איש מקצוע שידע גם לבדוק לעומק מה הפוליסות הללו נותנות והאם הם תואמות את הצרכים של המשפחה. הר הביטוח הנו כלי יעיל לביצוע בדיקה מקדימה האם אתם בכלל מכוסים והאם יש לכם ביטוחים פרטיים. במידה והתשובה חיוביות ואתם מזהים כפל ביטוחי, רצוי לבדוק עם איש מקצוע מה אפשר לעשות בנידון ואיזה פוליסות שווה להשאיר ומה לבטל.

ניתן להוציא את כל האינפורמציה מאתר של המסלקה הפנסיונית – אתר זה הנו אתר של משרד האוצר (לא של שום חברה אחרת) ובו ניתן לקבל מידע מלא על כל הנכסים הפיננסים של המבוטח גם הפעילים וגם הלא פעילים. האינפורמציה הנה בסיסית ביותר ואינה מהווה תחליף לפגישה עם איש מקצוע חסרים בה נתונים רבים ולפני ביצוע פעולות כלשהן תמיד עדיף לראות את התמונה המלאה.

כשמצטרפים לביטוח בריאות ממלאים הצהרת בריאות ובה נשאלים הרבה מאד שאלות על מצב הבריאות של המבוטח. תמיד יש לענות על השאלות הללו בכנות שכן במקרה של תביעה חברת הביטוח תמיד תבדוק את התיק הרפואי ולכן אם אירוע בריאות קרה לנו כבר ובעת הצהרת בריאות אנו נדרש להודיע עליו לחברה המבטחת, החברה יכולה לסרב לבטח אותנו, להחריג טיפולים הקשורים לאירוע הבריאותי או לבקש תוספת פרמיה ולכן עדיף תמיד לעשות ביטוח בריאות כשאנו צעירים ובריאים.

מכיוון שביטוחים מסוג בריאות וחיים הנם ביטוחים שאנו משלמים עליהם בצורה חודשית, אם אנחנו לא מצליחים למצוא את התשלום בגין ביטוח כזה או אחר סימן שהוא התבטל או מועמד לביטול. במקרים מסוימים ניתן למצוא מבוטח שלא משלם על עצמו ביטוחים דרך כ.א או הבנק ולרוב מדובר בקולקטיבים של מקום העבודה או בילדים שההורים ממשיכים לשלם עליהם בגין ביטוחים.